KPO-viesti - kilpailuohjeet ja ratamestarin kommentit
29.3.2017 16:08 KPO-viesti / Suunnistus etusivu

KILPAILUOHJEET

KPO-VIESTI 25.5.2017 YLIVIESKASSA

TOIMIHENKILÖT:
Kilpailunjohtaja: Jouni Harju
Ratamestari: Samuli Törmälä
Valvoja: Olli-Pekka Kurikkala, Kalajoen Junkkarit
Tiedottaja: Hanna Perkkiö, 044 266 2233, perkkiohanna@gmail.com
Tulospalvelu: Arto Koutonen
Kuuluttaja: Juhani Jaakola, Hannu Mattila

TUOMARINEUVOSTO:
pj. Raimo Haapalehto, VetU, jäsenet: Pirkko Ekdahl, NiS ja Eero Junkala, KannUra

INFO: Kisamajan eteisessä
ITKUMUURI: Maalin luona
ENSIAPU: Kisamajan voimailusalissa
TULOSTAULU: Kisamajan ulkoseinällä
MALLIRASTI: Opaspaalun luona, jossa myös nollaleimasin, jolla voi testata, onko emit-kortti kunnossa.
Muista testata emit-kortti, sillä kortit vanhenevat ja toimimaton kortti voi vaarantaa oman tuloksesi ja häiritä tulospalvelua.
VERRYTTELYALUE: Tulotie.
KILPAILUMAASTO / YLEISÖLTÄ KIELLETYT ALUEET: Hiihtokeskuksen kuntopolkujen alue on kilpailumaastoa.

JUOKSUJÄRJESTYKSET:
Ilmoitettava IRMAan viimeistään 23.5..

KILPAILUNUMEROT:
Itsepalveluna narulta infon edestä. Numerot on palautettava maalissa. Varatkaa omat hakaneulat.
Numerolappujen värit:
1. osuus: valkoinen pohja, mustat numerot
2.osuus: valkoinen pohja, punaiset numerot
3.osuus: keltainen pohja, mustat numerot

Emit-kortin tarkistuslaput ovat kilpailunumeroiden luona. Lappuun merkitään joukkueen ja osuuden numero. Etukäteen varatut vuokrattavat emit-kortit (5 €) saa infosta ja ne on palautettava infoon.

KARTTA: TR- ja RR-radoilla 1:5 000, käyräväli 2,5 m, kartan koko A5.
Kaikilla muilla sarjoilla luettavuuden parantamiseksi 1:7 500, käyräväli 2,5 m, kartan koko A4. Kartat on muovikoteloissa.

HAJONNAT: Kaikilla osuuksilla on hajonnat paitsi sarjoissa H ja D 10-12.

YLEISÖRASTIT: Kisakeskusalueella on viimeisen rastin lisäksi neljä yleisörastia. Katsokaa koodit huolella.

EMIT:
Samaa emit-korttia saa käyttää vain yhdellä osuudella ja yhdessä joukkueessa. Kilpailija on itse vastuussa emit-korttinsa toimivuudesta ja siitä, että käyttää lähtöluettelossa mainittua kilpailukorttia. Kilpailun järjestäjä ei tarkista / varmista kilpailijan kilpailukortin oikeellisuutta ennen lähtöä. Jos kilpailija käyttää muuta kuin järjestäjälle ilmoitettua elektronista kilpailukorttia, suoritus voidaan hylätä (suunnistuksen lajisääntö 11.518). Muutokset on ilmoitettava infoon klo 10:30 mennessä.

LÄHTÖ: klo 11.00 lähtevät sarjat D21A, H150, D150, H13-16, D21C, D10-12
ja klo 11.05 sarjat H21A, H21B, H180, H210, D180, D13-16, H10-12
Kaikkien osuuksien kilpailijat menevät lähtö-/vaihtoalueelle emit-nollauspisteen kautta. H/D 10-12-sarjoissa kartat annetaan minuutti ennen lähtöä.

VAIHTO/MAALI: Vaihtoon tuleva kilpailija suorittaa vaihtoleimauksen, luovuttaa karttansa ja jatkaa karttatelineelle, ottaa karttatelineestä seuraavan osuuden kartan ja vie sen vaihtopuomille seuraavan osuuden kilpailijalle. Sen jälkeen kilpailija menee leimantarkistukseen. Maaliintulojärjestys ratkaistaan maaliviivalta, ei maalileimauksesta. Maali suljetaan klo 16.

KESKEYTTÄNEET: Ilmoittautuvat leiman tarkastuksessa maalissa.

RASTIVÄLIAJAT: kilpailun jälkeen Ylivieskan Kuulan verkkosivuilta tulospalvelusta.

PALKINTOJEN JAKO: Pääsarjan kärkipään maaliintulon jälkeen. H ja D 10-12 noin klo 12.30. Pääsarjojen voittajajoukkueille Osuuskauppa KPO:n lahjoittama majoituspaketti Vuokattiin sekä KPO-viestin kiertopalkinto. Muissa sarjoissa tuotekasseja.

PUKEUTUMINEN JA PESU: Kisamajan pesutilat

RAVINTOLA:
Kisamajan kahvilassa. Makkaramyynti kisamajan edessä.

RATAPITUUDET:

Sarja Matkat km
D21A 3 x 4,7
D21C 3 x 2,7
D150 3 x 3,6
D180 3 x 2,7
D13-16 3 x 2,7
D10-12 3 x 1,9 /1,4 (TR+TR+RR)
H21A 3 x 6,7
H21B 3 x 5,5
H150 3 x 5,5
H180 3 x 4,7
H210 3 x 3,6
H13-16 3 x 2,7
H10-12 3 x 1,9 /1,4 (TR+TR+RR)
Sarjoissa H ja D 10-12 kaksi ensimmäistä osuutta tukireitti ja kolmas osuus rastireitti.

Palkittavien määrä sarjoittain:

D21A 3, D21C 1, D150 1, D180 1, D13-16 3, D10-12 8, H21A 3, H21B 3, H150 1, H180 1, H210 1, H13-16 4, H10-12 6


ONNISTUNUTTA KILPAILUA KAIKILLE!

KILPAILUKUTSUUN

KPO-KUNTOSUUNNISTUS


RATAMESTARIN KOMMENTIT 23.5.

- Ajourista osa on heikkoja.
- Lunta oli vielä viikko ennen kisaa maastossa, joten maastossa on pieniä kosteikkoja kangasalueillakin.
- Avokalliomerkinnällä kuvatut kalliot ovat paikoin heikosti havaittavia.
- Jotkut pistekumpareet ovat matalia.
- Kuviorajat eivät erotu kaikilta osin selvästi.
- Kartalla on kuvattu pieniäkin kiviä, jos ne sijaitsevat lähellä muita luettavia maastokohteita.
- Korkeuserojakin on enemmän mitä yleensä näillä alueilla, H21A-sarjassa kokonaisnousua on n. 90 m osuutta kohti.
- Hidastavalla maapohjalla merkityt alueet ovat aika hyvin juostavia.
- Kaikki radat TR- ja RR-ratoja lukuun ottamatta käyvät n. ratojen puolivälissä kilpailukeskuksessa, kaikilla on leimattavana yleisön nähtävissä 2 eri rastia.
- Yleisörasteja on neljä viimeisen rastin lisäksi.
- Kilpailualue on pieni, joten radat ovat TR- ja RR-ratoja lukuun ottamatta ristiratoja. Siitä johtuen mittakaavana on käytetty valvojan luvalla poikkeuksellisesti 1:7 500 ratamerkintöjen sovittamiseksi ja luettavuuden parantamiseksi.
- TR- ja RR-ratojen mittakaava on myös poikkeuksellisesti 1:5 000 alueen runsaiden polkujen selkeyttämiseksi.

Ratamestariterveisin Samuli Törmälä



Ratamestarin terveiset maastosta 12.5.

Kaksi viikkoa ennen kisoja kisamaastossa on vielä paikoin varjoisimmilla alueilla lunta. Lunta on myös tekolumiladulla. Lumitilanne ei kuitenkaan vaaranna kisojen järjestämistä. Paikoin maastossa on vielä routaa ja notkelmapaikoissa vettä.

Kartan avokalliokuvausta on käytetty myös sammaloituneilla kallioalueilla. Karttaa on ajantasaistettu ja korjattu tarpeellisilta osin. Rasteja kisaan on suunniteltu yhteensä 55 kpl, jotka sijaitsevat 14:ssa erilaisessa rastipisteessä. Kaikkien rastipisteiden soveltuvuus on tutkittu ja rastimääritteet määritetty maastossa. Erilaisia suunnistusratoja tapahtumaan on suunniteltu 22 kpl. Radat eivät käy suoalueilla, ja vihreitäkään alueita ei juurikaan osu rastiväleille.

RR-rata on suunniteltu niin, että oikomahdollisuudet ovat rastiväleillä ja rasteille tullaan aina siimaa myöten. TR-rastit ovat lähellä (näköetäisyydellä) siimaa. Kuntosuunnistuksessa käytetään osin samaa maastoa ja rasteja kuin viestikilpailussa, mutta siinä on oma lähtö ja maali.

Ratamestarin tavoitteena on viestitunnelman saavuttaminen. Saman sarjan eri radat ovat yhtä pitkiä ja niillä on useita yhteisiä rastivälejä. Kaikki normaalisuunnistuksen radat käyvät ratojen puolessa välissä kilpailukeskuksessa neljällä eri yleisörastilla. Yleisö näkee myös suunnistajien kokonaisia rastivälisuorituksia. Lisäksi viimeinen rasti on yleisörasti.

Ratamestariterveisin Samuli Törmälä


Karttanäytteitä:




   
Lisää uutisia
Suunnistus
«  Marraskuu   »
Kategoriat